dijous, 16 d’abril del 2009

Mal d'Escola, Daniel Pennac


Hi han llibres, com les pel·lícules, com les sèries, etc., que esdevenen icones i referents d'un moments. Amb el pas del temps o es mantenen o desapareixen. Aquest professor que mai ha estat reconegut per la seva mare com a tal, com persona que s'ensortirà a la vida, que és una veu reconeguda al món de la pedagogia a França i també a l'esfera política, m'ha fet rememorar passatges propis de la meva vida com estudiant. Els meus fracassos que potser no han estat tant meus com de la societat i un sistema pedagògic. La meva incapacitat per entendre les matemàtiques i les maneres, la performativitat, portada a cap pels professors a l'hora d'ensenyar aquesta matèria. No sé com seran les meves classes però allò que sí que tinc clar és que quan tingui davant als estudiant sabré amb qui estic parlant.

"A tots aquells que avui imputen la constitució de bandes exclusivament al fenomen dels suburbis, els dic: teniu raó, sí, l'atur, sí, la concentració dels exclosos, sí, els reagrupaments ètnics, sí, la tirania de les marques, la família monoparental, sí, el desenvolupament d'una economia paral·lela i els tràfics de tota mena, sí, sí, sí... Però guardem-nos molt de subestimar l'única cosa sobre la qual podem actuar personalment, i que data, aquesta, de la nit dels temps pedagògics: la solitud i la vergonya de l'alumne que no comprèn, perdut en un món on tots els altres comprenen."

Els fantasmes han tornat. Jo vaig ser un estudiant mediocre, un estudiant que les matemàtiques el van torçar les expectatives, que potser haguès pogut estudiar arquitectura, qui ho sap això? Però no vaig poder perquè les matemàtiques no les vaig entendre. Però a la resta d'assignatures m'ensortia fins que vaig arribar a l'institut i vaig haver de repetir segons de BUP, quan encara no s'havia fet la reforma. Sí vaig repetir, però al cap dels anys em vaig treure Comunicació Audiovisual. Això algú ho pot entendre? Ho passes molt malament quan una cosa no l'entens. Amb tots aquests anys com estudiant em vaig trobar un dia un professor d'anglès que va venir de l'Autònoma ha fer una conferència, mentre estudiava anglès a l'EOI de Drassanes. Va començar a explicar i es va aturar i va preguntar si l'enteniem. Alguns va dir que no. Llavors, ell va respondre en anglès "Dèu ser que jo m'explico malament".