diumenge, 15 de març del 2009

A la recerca de la teoria. Quan la pedagogia i la pràctica no es troben.

De veritat estic sorprès per tota la quantitat d'informació que ens han pogut aportar tots els professionals que han vingut a cada sessió, però no és tanta la quantitat com la qualitat, la diversitat de punts i sobretot la creativitat implicita en molts d'ells. Són professionals que han volgut fer d'una altra manera, cadascú i cadascuna a la seva manera. És per això que l'article del Moreno em va sorprendre molt, em va fer enfadar i fins i tot revoltar-me.
Què hem de repensar? Molt interessant el plantejament, molt interessant el quadre, molt bones intencions. Però on són les solucions? En comptes de repensar per què no fem una altra manera d'educar. Fem-ho. Senyors, senyores, són molt còmodes, és molt fàcil donar solucions. Així tots podem arreglar el país. Així podem tots arreglar el sistema educatiu. Des d'una cadira, podem arreglar el sistema. Escrivint meravellosos textos. Quants d'aquests estan a les trinxeres? Moltes i molts, professores i professors estan "cremats" i es queixen per sistema, el sistema els ha matxucat, triturat. Tots aquests estan per innovar? És molt dur, massa exigent, això ja no va amb ells; no poden, per poder, ni repensar l'educació. Sistemes alternatius, modes alternatius, gent alternativa, educació alternativa, tot alternatiu, on són els pares alternatius amb els alumnes alternatius? Aquells que es volen arriscar a fer experiments amb els seus fills? Qui vol sortir dels canals oficials per fer provatures? Massa preguntes que el text no ha estat capaç ni de mostrar un bri d'esperança, un camí real per anar cap a nous territoris. Em sembla que el "fatxenda", o "fatxa", del text que la companya Glòria, ens va presentar, tot i ser el que és té una mica de raó, com sempre, ni tot és negre, ni tot és blanc. Què passa? Hi han teòrics que fa anys que no s'han apropat a les aules? Sí. Però el problema és, segons crec jo, moltes vegades, la manca de voluntat. A tots els IES trobem professors que es regeixen pels mateixos continguts, currículums, ... i a l'última sessió vam veure que semblen mons paral·lels. Què o qui canvia? Els professors? Els alumnes? L'Entorn social?